Dagbog

12.  maj
Jørgen kørte os til Billund, derefter la.....ang flyvetur til San Francisco via Frankurt. Shuttle fra lufthavnen til Hotel Adante. En lille gåtur i SF, en falafel til aftensmad og på hovedet i seng efter en meget lang dag.
13. maj
Meget amerikansk morgenmad med engangskopper, engangstallerkner og engangsbestik. Ellers fin morgenmad med youghurt, brød vafler/pandekager, cornflakes; men ikke rigtig noget fuldkorns, der mætter.
God lang gåtur gennem Chinatown, Butikker, der solgte tørrede fisk, rejer, svampe m.m., og ikke mindst japanske søpølser til $ 999 for 500 gram. Gad vide hvem, der spiser dem? Og smager de mon godt? Så kolibri midt i Chinatown! Hvad lever den mon af der?
San Francisco set oppefra fra Coit Tower på toppen af Telegraph hill (med smukke vægmalerier fra 1934, der viser livet i Californien under depressionen). Udsigten fra toppen viser stringent, geometriske byplanlægning.
Op og ned af 100vis af trapper endte vi til sidst på den berømte pier 39; lidt for meget Tivoli; men også et mylder af søløver, der udfoldede deres sociale liv, larmede og lugtede på tømmerflåder langs kajen. Fish´n chips til frokost
Derefter videre langs vandet, og en kabelsporvogn op mod vores hotel. Lækker indonesisk aftensmad, wok grønsager til Lene, og noget mere hot til Torsten
San Fancisco
14. maj (torsdag): San Francisco - Indian Flat - 312 km
På vej i "taxa"(receptionistens svoger) mod Doolittle drive, San Leandro, hvor vi  får vores Jucy Van udleveret.
Vi kører stille og roligt; men i kraftig trafik på 6-sporet vej mod Yosemite NP og Indian Flat RV Park. Det gik fint, dejlig bil, der barer æder miles uden problemer. Vores nyindkøbte GPS er et helt uundværligt værktøj.
Campen er smukt beliggende ved Merced River, der går hele vejen gennem Yosemity NP
15. maj (fredag)
Natten var iskold, og uldne sokker, langærmet bluse og bukser nødvendig for at holde varmen under tæpperne. Nattemperaturen ca 2, og dagtemperaturen ca 10 grader C. Sne har lukket den nordlige vej ud af parken (Tioga pass)
Kørte i parken, og så fantastiske klippeformationer og nyudsprungne egetræer, pinetrees, hvidblomstrende Pacific Dogwood og Snow Plant. Alt er meget grønt og frodigt, floder vandløb og vandfald har masser af vand. Muledeer, en vildkat (bobcat), der fanger mus og mange smukke fugle var også en del af palletten. Vi sluttede af med en lang køretur i bjergene til Mariposa Grove, hvor så mange af de gigantiske redwood træer.

16. maj (lørdag)
Vi tager en ekstra overnatning i håb om at vejen gennem passet åbner i morgen.
Tog på skøn vandretur til Inspiration Point, halvanden time opad (pensionisttempo) og tre kvarter nedad. Skøn tur med flot udsigt til El Capitan og sne på toppen Sierra Nevada. Derefter gik vi til Mirror Lake og retur. Også en fin gåtur med mange interessante og smukke planter. Herefter indkøb i El Portal, og så gør vi klar til turen over passet i morgen
Yosemite
17. maj (søndag): Indian Flat - Lee Vining 109 km
Vi kører fra lejren kl 7.50 fulde af håb og forventning, og jo passet er åbent i dag efter 10 centimeter snefald den foregående nat, i maj måned!, men nu er vejen tør og god næsten hele vejen. Fantastisk køretur i Yosemites højland, oppe over 3000 m højde, skønne bjerge, betagende natur og meget få mennesker, stor kontrast til dalen, hvor det myldrede med turister.
Så snart vi kom over passet kørte vi ind i en snestorm med meget lav sigtbarhed, sne på vejen og sneploven i aktion, glat og meget stejl nedkørsel, så vi kørte meget forsigtigt.
Ankommer til Lee Vining på Highway 395, lille hyggelig oldschool american highway by med restaurenter og diners, moteller, tankstation langs vejen.
Vi fik et overdådigt måltid - Wild Buffalo Meatloaf -  for få penge på "Whoa Nellie Dellie" (på den lokale Mobile tank, tak til "lonely Planet" for det gode tip).
Vi overnattede på "El Mono Hotel", et absolut fint og i orden sted, lidt hippieagtigt med mange sjove ting og detaljer, og super kaffe. Værtinden fodrer fugle, så vi sad i haven og oplevede en stor del af Californiens fugleliv,- og så kostede det cirka det samme som en overnatning på en god campingsplads.
Lee Vining er også Lake Mono, en stor, smuk sø, som amerikanerne desværre ikke er så gode til at passe på. den bliver mindre og mindre, fordi industri og landbrug stjæler inden det når frem til søen. Mono er en sodasø og en vigtig habitat for mange fugle.
18. maj(mandag) Lee Vining - Beatty - 373 km
Tidlig morgen på vej mod Death Valley på highway 395. Vi kørte forbi vejen til Tioga passet, og konstaterede, at det var lukket. Kæmpe kontrast med snestorm på bjerget, og i dag ca 40 grader på bunden af Death valley, ikke sært at porten hertil hedder Hells Gate. Dagen byder på fantastiske scenerier, klipper i mange forskellige farver, sandklitter, der minder om Råbjerg Mile. Kørte ud af parken til Beatty, hvor vi overnattede på Atomic Inn (en ironisk kommentar til atomprøvesprængninger i baghaven?) og spiste kalkunburger på K.C. Outpost
Death Valley
19/5 (tirsdag) Beatty - Las Vegas - 258 km
Op til strålende solskin, vi starter ud i shorts for første gang på turen. tanken er fuld, vi kører gennem Death Valley mod Las Vegas, Zabrisky point er naturens galleri af formationer og farver, og spændende historisk input ved den nedlagte Borax fabrik.
Vi finder, efter at have haft sommerfugle i maven pga heftig trafik og en GPS, der ikke forstår vores destination,  campingpladsen midt i Las Vegas. Vores campingplads (RV park kaldes de,for Recreational Vehicle), der er en del af Circus Circus på Las Vegas Boulevard, også kendt som the Strip. helt surrealistisk med en asfalteret campingplads helt inde midt i det centrale Las Vegas. Det svarer lidt til en campingplads på Rådhuspladsen i København. Vi traver så langt vi orker ned ad Boulevarden. Det er bare et vildt stedVi får kebab Indian Style, en belgisk øl på udendørs beværtning på Ceasars Palace, og endelig en Big Mac på Mcdonalds. Den eneste gang vi besøgte den gyldne måge, og absolut ringeste mad på turen. Sad med et glas rødvin på campingpladsen og så fra Vegas, samt blev forstyrrret af utallige helikoptere, der viser turisterne Las Vegas by night. Om dagen går turen i stedet til Grand Vanyon.

Las Vegas, USA maj 2015
20/5 (onsdag) Las Vegas-Hurricane - 221 km
Afgang fra vegas kl. 9.00, vi kørte et par gange rundt om blokken inden vi fandt Highway 15, og var på vej mod næste overnatningssted KOA camp St. George/Hurricane i nærheden af Zion NP.
En rigtig "highway dag" med god hastighed på lange, lige stræk. Dejligt med overskuelige to spor ude på landet i stedet for 5-6 spor på Las Vegas Boulevard.
Fin lang gåtur i smukt landskab med mange røde klipper.
21/5 (torsdag) Hurricane-Bryce Canyon - 178 km
Kørte fra campingpladsen kl 7.10, og kom hurtigt frem til Zion NP, hvor vi tog en shuttle bus rundt og ind i bunden af parken. En smal dal omgivet af megahøje, stejle klippevægge på begge sider
På vejen hjem stod vi af bussen ved the grotho, hvorfra vi tog stien til emerald pool med et fint, lille vandfald, som gik inde under, og vi blev kun en lille smule våde.
Vi kom helt tæt på Virginia hjorte (Mule deer), så spændende fugle, bl.a. en helt blå og en helt rød, samt flere forskellige kaktus i blomst. mange træer var forsøgt væltet af bævere.
En flod løber igennem dalen og gør den grøn.

Zion National Park
Vi så mange unge mennesker klatre op ad de stejle fjeldsider, meget populært klatrested.
Herefter gik turen mod Bryce Canyon, en smuk tur med en brusende flod på højre hånd, og høje bjerge på venstre hånd. Herefter gennem red Rock Canyon inden vi ankommer til Ruby's RV Camp sidst på eftermiddagen.
Vi er højt oppe i bjergene, og det er koldt, ca. nattefrost og 12 grader om dagen. Uden gode danske dyner er den kulde en udfordring!
22/5 (fredag)
Tur med shuttlebus til Bryce Canyon NP. Vi stod af ved Bryce Point, og fulgte en række stier langs klippekanten tilbage mod Visitors Center. dalen er ubeskrivelig smuk, og meget anerledes, klipperne består af uregelmæssige formationer "hoodoes", der ligner mennesker, dyr, eller?
Indianerne siger det er prærieulven, der gjorde mennesker og dyr til klipper, fordi de ikke opførte sig ordentligt. det appelerede alt sammen til fantasien, og vi så familier, rækker af soldater, orientalske landskaber og meget mere.
Vi så præriehunde og chipmunks (jordegern) undervejs. Nød en dag uden kørsel. Tog et lækkert bad og tog ud at spisen pizza, danish pastry og kaffe.
I morgen påbegynder vi en lang køretur mod Grand Canyons sydside. Forhåbentlig venter nye eventyr undervejs.
Bryce Canyon NP

23/5 (lørdag) Bryce-Tusayan (Grand Canyon) - 465 km
Forlod pladsen kl 7.00.
Kørte en lang naturskøn tur i regnvejr (først på turen lå der sne) Benzin, kaffe og lidt frokost fik vi i the Gap på Highway 89. Et spændende stop ved Lake Powell, hvor der er bygget en kæmpe dæmning og et vandkraftværk på Colorado floden, der her stadig er meget vandrig.
Powell Dam
Vi gjorde holdt ved Little Colorado Gorge,- nød en fantastisk udsigt samt så på lokal indiansk (Navajo) kunsthåndværk. Herefter en lang række fantastiske viewpoints på kanten af Grand Canyon. Overvældende flot. Dog gråt, skyet og regnfuldt vejr. Fandt overnatning i Tusayan på "Grand Canyon Campervillage". Første gang vi ikke selv kunne vælge, hvor vi ville overnatte, fordi alt var optaget. Ikke verdens mest spændende campingplads. Vi handlede lidt og spiste på mexikansk restaurant (Sophies Mexican Kitchen, absolut en besøg værd). Læste og gik tidligt i seng.
Grand Canyon
24. maj (søndag)
Tog fra lejren kl 7.30. Kold og grå morgen. Vi så bl.a. en californisk kondor, hjorte, mus, jordegern, smukke blomster.
Store oplevelser og gode gåture i Grand Canyon. Vi tog shuttlebussen mod vest til Hermits Rest, og gik ad rimtrail tilbage, 10,5 km i alt. Derefter med bussen mod øst til South Kaibab Trailhead, og igen tilbage til fods
Om aftenen var vi igen forbi Sophies Mexican Kitchen, lækkert
25. maj (mandag) Tusayan-Kingman - 301 km
Stod op til øsende regnvejr. Koldt og klamt. Vi gør bilen klar til afgang, og får lavet morgenkaffe. Bad og rent tøj er en by i Rusland. Fuld blus på varmen i bilen, og lidt efter lidt får vi varmen, og tager flere lag tøj af i løbet af formiddagen. Fra lejren i Tusayan i de kolde højder går det mod Williams, der reklamerer med at have en bid af Route 66. Det har de også; men kun en halv mile, så vi følte os lidt snydt, da vi måtte vende om. I stedet tog vi highway 40 mod Seligman, hvor vi ramte Route 66 for real. Her fik vi en kop kaffe hos en tysker i "Seligman Sundries", der havde alskens kitch i sin butik; men rigtig fedt og god stemning, der oser af 50'erne og 60'erne. Er nu på dejlig KOA plads i Kingman; dog først efter vores GPS inviterede på en større omvej langt nord for vores destination, hvor der var endnu en vej, der hed Roosevelt.
Påklædningen er nu T-shirt og shorts, vi sidder i solen og læser og slapper af, har været undr bruseren og i poolen, og vi har RENT TØJ på, og så mulighed for vask, så nu har vi rent tøj til resten af turen. Selv vores kamera, der givet en del bøvl (linsefejl), fungerer bedre nu hvor det er blevet varmere (og vi har fjernet et par sandkorn).
Vi tager to overnatninger inden vi fortsætter mod vest
Route 66
26. maj (tirsdag)
Vi gik tur langs den udtørrede flod (alle floder er udtørrede her i området), flot sti med beplantning og bænke undervejs. Vi gik et par timer.
Om eftermiddagen gik vi tur den modsatte vej, og endte med at købe mexicansk mad på Humbertos Taco Shop. Billig, god og rigelig mad.
Vi kom forbi et stort drive-inn burger spisested, hvor man får maden hængt på bildøren. Skrækkeligt!
27. maj (onsdag) Kingman-Barstow - 325 km
Vi kørte fra Kingman ca. 8.00, og til route 66 over Cool Springs med hårnålesving og flot udsigt mod bjerge.
Vi kørte igennem Oatman, en gl. mine/cowboyby, der helt ligner noget fra en cowboyfilm,- her lever man af turister, så masser af butikker med souvenirs m.m. Lene købte et par mokkasiner. Udenfor mødte vi en flok vildæsler (burros).
Senere ad highway 40 mod vest til Barstow, hele vejen gennem ørken omgivet af bjerge, kønt, men også lidt ensformigt. I Barstow forsøgte vi at lave en plan for resten af turen,  vi købte ind, gik i poolen, spiste chili con carne med rødvin til,- læste i vores gode bøger.
blå himmel, tør, vind, lun luft.

Camping
28. maj (torsdag) Barstow-Pismo Beach - 438 km
Vi kørte fra pladsen kl 7.00 i flot solskin, blå himmel, stille vejr og 20 grader.
Til Mojave, Tehapachi, siden Maricopa, Santa Maria og Pismo Beach.
Vi køret længe gennem ørkenen (Mojave desert)
Da vi kommer ned fra bjergene er vi pludselig i grønt landbrugsland. markerne er alle kunstvandede og står med flotte grønsager, vin og citrusfrugter.
Pumper og vandingsanlæg må være en af landmændenes spidskompetencer. Der er lavet store damme til vandreservoirer, samt et net af kanaler til fordeling af vandet. Desuden områder med mange store pumper. Derefter igennem San Rafael Mountains, som er meget hvide, og dernæst grønnere bjerge med træer. Græsmarkerne er totalt tørre og ranchejerne fodrede de få kreaturer vi så med hø.
Vi stoppede ved et vejarbejde, hvor higway patrol manden berettede at det havde regnet for 14 dage siden. Normalt falder der regn både forår og efterår her; men det har desværre svigtet flere år i træk
29. maj (fredag)
Bor på
Pismo Coast Village RV Resort, meget lækker campingplads i den dyre ende af skalaen
Sov længe og læste.
Gik tur på stranden i Pismo bay og hang ud på the boardwalk.
Kiggede på fugle, pelikaner, havoddere, surfere, fiskere og andet godtfolk
Spiste mexicansk mad til middag enchiladas med oksekød. Talte med mange mennesker på campingpladsen, og fik hvidvin og lækre jordbær

Pismo Beach
30. maj (lørdag)
Kørte kl. 7.00 fra Pismo ad legendariske Highway 1 på vej mod San Francisco.Kystvejen slynger sig langs klipperne, og gemmer små byer, undervejs fik vi en dejlig kop kaffe og et stykke æblekage på Whale Watchers Café, dog uden at se hvaler.
Til gengæld nød vi synet, men ikke lugten, af flere hundrede søelefanter, der hang ud og nød livet på stranden nær fyrtårnet ved Piedras Blanco
Søelefanter
Ufattelig smuk natur er attraktionen for Point Lobos State reserve. Især nød vi at være relativt tæt på havodderne, der lever af krabber og muslinger, som de fortærer liggende på ryggen i vandet.Desuden så vi her spættede sæler, der nød livet i mindre grupper, også en hun med en ny, helt hvid unge.
En lille omvej tog os forbi San Lois Obisco, hvor vi så en flok delfiner, der underholdt os længe.
Point Lobos State Reserve
31. maj (søndag)
Sov længe. Fik GPS sporet ind på Monterey, kørte derned ved 10-tiden, og retur til campingpladsen kl 18.00.
Det lykkedes at finde parkering, selvom det blev dyrt, mere end $20. Vi gik på Canery Street og Fishermens wharf. John Steinbecks univers, hvilket også var markeret med skulpturer og meget mere.
Undervejs så vi odder, sæler og mange fugle, bl.a. pelikaner. Der var mange mennesker og fuld af liv i byen. Vi spiste på Bubba Gump Shrimp Company. Gennemført skægt sted, der bygger på filmen  "Forrest Gump" koncept, rigtig godt og maden var da forresten fantastisk.
Forrest Gump citat: Don't ever let anybody tell you they're better than you" "There's an awful lot you can tell about a person by their shoes (se billede).
Vi sluttede af på Monterey Bay Aquarium, hvor vi bl.a. så en udstilling om jellies(vandmænd) og fodring af havoddere.
Monterey
1. juni (mandag)
Stod op til solskin, og kørte fra lejren kl 8.45 igennem landbrugsintensivt område, og forbi salg af frugt m.m. Chekket ind på RV Park Costanoa, intet mindre end en økologisk Campingplads, velbeliggende pæn og hyggelig.
Tur til fyrtårnet (Pigeon Point Lighthouse) med solskin, masser af sæler og smukke omgivelser, fik en snak med den lokale porrefarmer (af italiensk afstamning).
Handlede og spiste i Pescadero.
2. juni (tirsdag)
Gåture i diverse state parks, bl.a. Big Basin Redwoods State Park (Her opholdt vi kun kort tid, da der på alle stier var opslag om angribende hvepse, ikke særlig betryggende), lang gåtur langs stranden på Bean Hollow State Beach, fin sand/klippekyst med spændende vegetation, sæler, der hviler på klipperne, pelikaner, store isfugle m.m.

Tehachapi, Maricopa, Pescadero, Bean Hollow State Beach m.m.
3. juni (onsdag)
Tidlig afgang fra Costanoa, vellykket tur gennem San Francisco's morgentrafik til Jucys base i San Leandro.
Herfra med taxa til lufthavnen, hvor vi blev chekket ind hele vejen til Billund.
uden vores gode GPS havde vi vist aldrig klaret trafikken i Vegas, san Francisco, og hvor der nu ellers var meget trafik.
4. juni (torsdag)
Lander midt eftermiddag i Billund efter en hel planmæssig tur. Godt at Lufthansa sørger for masser af underholdende film og god mad undervejs, og rigtig godt at Jørgen hentede os i lufthavnen. Hjemme på Bøgeskoven var alt godt, og skønt at Lis havde lavet aftensmad, og fyldt køleskabet op.

Til slut en lille opsamling på de dyr vi så undervejs